Monday, February 16, 2015

Dia yang ku sayang..............

Dia bertanya " Dulu akak bercinta ke?".  Bengkak halkum untuk menjawab soalan itu. Aduhai mengapalah soalan itu ditanyakan. 
Tak baik menapi jika benar....." Emmmh... Ya ".  Jawab ku....." tapi jodoh ditentukan tuhan.  Penat je  bermain cinta". Sambung ku tersenyum, mengimbau kenangan lama.

Dia tak pernah bercinta semasa remaja.  Dia mengakui. Bila dia mengenal cinta...cintanya terkulai.  Aduhai....barangkali tidak sekuat diri ku di lambung ombak percintaan.  Soal cinta ini juga entah beberapa kali aku teruskan pelarian maklumlah melibatkan suami orang......yang aku tunggu tak ada keberanian...hehehe, tak tahulah kenapa...itulah dikata orang tak ada jodoh namanya.

Dia menyambung kata-kata...
" Payah kan terima keluarga orang akak?".
" Mula-mula tentulah payah, terutama kalau kita tak kenal asal usulnya.....tapi lama-lama dapat sesuaikan diri ".Jawab ku.

Bla...bla....bla dia bertanya lagi.  Aku akhir nya berkata suratan takdir menentukan segalanya.  Tak payahlah dikesali.  Teruskan lah hidup ini dengan redha.  Allah sudah tetapkan di buku catetan masing-masing.Kalau di ubah pun mungkin kerana doa.  cubalah berdoa......

" Bujang lebih mudah untuk keSyurga.  Yang berkahwin dan beranak penak akan dipersoalkan tentang anak-anak". sambung ku.  Dia nampak sedih bila jodoh untuknya belum lagi sampai.

Di hati ku menjawab persoalan dia...Aduhai dara...mendapatkan anak soleh dan soleha bukan semudah memetik api rokok.  Ianya bermula dari saat benih yang tumpah.  Dugaan demi dugaan datang dan pergi.  Kadang-kadang menangis dihati menahan sabar serta  kepahitan takdir.

" Tak pe lah, belum ada jodoh.  Kalau tiada jodoh terimalah takdir.  Jadilah wanita yang cekal dan kuat.  Berani mendengar kutukan, kerana semua itu datangnya dari tuhan. duduklah diam-diam jika awak tak mampu mendengarnya,wanita itu tempatnya dirumah.  Tidak salah berada dirumah, beramal setakat yang awak mampu.  Tidak semua orang mampu menjadi ahli tasauf yang berjalan tunduk tidak memandang  barang dosa dengan mata...tidak memegang benda-benda haram....tidak sedetik pun hatinya kotor.  Kita hanyalah manusia biasa yang selalu dibisek untuk berbuat dosa ".  Aku memujuknya panjang sikit.

No comments:

Post a Comment