Wednesday, August 6, 2014

Cinta Unggas Malam...

Di sini aku membenamkan paruh
mengadap rumah mu yang ku lihat begitu aman
di sini aku perhatikan cantiknya dikau
di sinilah hati ku terpaut lalu ku bina sarang
agar dapat ku tatap
sekujur tubuh mu berlalu di sini

Tiba-tiba kau hadir dalam hidup ku
membuat aku rindu setiap hari
menyanyi setiap malam dalam tidur ku
menghadirkan kenyataan dan bukannya mimpi
aku tidak pernah berbohong aku menyayangi mu.

Nu jauh dibawah sana
ku intai dan ku dengarkan suara mu
yang lembut dan bisa melentur semangat ku yang bengkuk
menjadi lurus semangat yang terbiar
menjadi fokus langkah yang kecil menjadi cergas

Nu jauh dibawah sana kau tidak melihat ku
Kau tidak pernah tahu
sedang aku setiap hari
membuka pintu hati ku untuk mu.
Akhirnya kau sedar
aku hadir setiap malam dari puncak pohon depan rumah mu..
Percayalah  aku akan terus tinggal disini demi kamu.

Wahai Unggas
hadir mu membuat aku takut
Bunyi apakah itu....
adakah embun yang menitis ke lantai
atau hujan renyai
ternyata bukan...bukan dan bukan.
Begitu asing bagi ku
lama aku meniti hidup
pertama kali aku mendengarkan nyanyian mu
semalaman tiada berhenti langsung
tidak menyakiti pendengaran ku
semakin malam aku terus menanti
kau ulit ku hingga dibuai mimpi.
Wahai Unggas Terimalah jawapan ku
Terima kasih ku atas kesetiaan
jangan kau bunuh rindu ku
biar pun kau malu pada ku....
teruslah tinggal disitu seberapa lama kau mahu.









No comments:

Post a Comment