Tuesday, May 21, 2013

Cerita Gagak Hitam dari Pengkalan Nelayan Bentayan.






Ini Kisah beberapa hari yang lepas.
Dok mengintai kot-kot Pok Raja Hamdan ada tak kat pengkalan  nelayan Bentayan berhampiran perhentian bas ekspress ni....
Pagi sangat agaknya.....Pok belum keluar rumah.
Sementara  menanti cik abang membelikan tiket bas untuk
abang long tinggallah saya bersendiri di dalam kenderaan.







Akhirnya sempat juga saya 
Mencuri-curi gambar  gelagat Sang Gagak hitam.
membuat sarang......


















Gagak ini  ada kisahnya yang tercatet didalam Quran.  Hitam, hodoh tapi dikatakan burung yang cerdik, penyayang dan pandai menjaga keselamatan....

Kemudian Allah menyuruh seekor burung gagak menggali-gali di bumi untuk memperlihatkan kepadanya (Qabil) bagaimana seharusnya menguburkan mayat saudaranya[*]. Berkata Qabil: “Aduhai celaka aku, Mengapa Aku tidak mampu berbuat seperti burung gagak ini, lalu Aku dapat menguburkan mayat saudaraku ini?” Karena itu jadilah dia seorang diantara orang-orang yang menyesal........Al Maidah  (ayat 31 ).

Tak pernah saya  dengar suara Gagak  kebelakangan ini.  Sewaktu kecil-kecil dulu kerap kali saya mengikut bunyi gagak.....Sepantas kilat ibu saya menegur  " Ha....jangan ikut nanti dia koyakkan telinga ".  pantang sungguh mengejek burung Gagak saya pun tak pasti kenapa...
Kalau telinga  terbelah oleh kudis sedikit lantas ibu pun berkata  "  Tu la ejek lagi burung Gagak berbunyi ."

Di katakan  burung Gagak ini otaknya lebih besar dari burung lain dan sepisis burung yang cergas dan cerdik.  Itulah sebabnya ada dalam cerita-cerita komik bagaimana  gagak telah memasukkan batu kedalam balang untuk mendapatkan air....ada kajian  yang dibuat terhadap se ekur Gagak dengan meletakkan balang yang bermulut kecil dan  berisi daging , kemudian  di letakkan sebatang kawat dan di lepaskan se ekur Gagak yang lapar....dari kajian itu didapati gagak telah membengkukkan kawat dan mengait daging keluar untuk di makan.

Gagak jantan juga dikatakan adalah jantan yang setia pada satu pasangan sahaja.  Pasangan ini boleh bersama sehingga 21 tahun dan mendapat zuriat  hanya setahun sekali.  Gagak jantan hanya akan mencari pasangan baru apabila pasangannya mati atau mandul ( tidak boleh bertelur ).

 Emmmm....GAGAK PUN SETIA PADA PASANGAN  nya kan!. Tak kan manusia tak boleh ikut!.

Pasangan gagak amat sayangkan anak-anak.  Menyediakan sarang yang cantik dan sentiasa mengawal anak-anaknya.  Jangan dicuri anak-anaknya...anda akan dikejar kesana kemari...Ada yang nak cuba ke?

Sebenarnya  pengajaran nya disini ...
Yang hodoh hitam berkilat masih ada nilai-nilai kehidupan nya sendiri.  Tak ramai yang  tertarik bila melihat Gagak terbang....jika dipandang Punai juga yang lebih menarik berdada hijau, montok dan cantik.... tetapi   Si gagak juga yang mempunyai cerita menarik didalam Al Quran.
.

Kalau didalami cerita tentang gagak...banyak lagi.  Anak cucu saya cuba cari dan gali ya kisah unggas yang unik ini...











No comments:

Post a Comment