Tuesday, November 23, 2010

Satu waktu dulu...............

Sewaktu kecil dulu saya tidak pernah ke TADIKA. Cukup 7 tahun terus sahaja ke darjah satu. Berlenang air mata bila melihat abah meninggalkan saya di kelas. Semua baru di situ. kawan-kawan, cikgu, termasuk pakaian dan bag sekolah pun baru. Budak manjalah katakan saya begitu pendiam, di saat itu kehidupan selalu diuruskan oleh orang lain terperuk saya di satu sudut di luar bilek darjah ketika rehat. Tidak pandai membeli makanan. Budak-budak lain seperti sekolah itu kepunyaan mereka. Bertempiar kesana kemari kegirangan. Kantin juga seperti kedai ibubapanya mereka berasak2 untuk mendapatkan makanan.

Saya tidak suka hidup yang begitu stragle, harus berebut-rebut dan bertempik-tempik. kanak-kanak lain biasa mencarut-carut sedang saya tidak biasa suasana sebegitu. kanak-kanak yang lain juga bertolak-tolak, saya juga tidak pandai berbuat demikian. Terus terang saya katakan saya tidak suka ke sekolah kerana tidak sesuai dengan jiwa saya yang sukakan ketenangan.

Di saat begitu saya kemudiannya telah dipikat oleh sebuah lagu yang di ajarkan oleh seorang guru muzik. Saya tidak lagi ingat siapa yang mengajarnya kerana sudah begitu lama....beliau membawa kami keluar dari bilek darjah dan duduk di bawah pohon besar bersama sebuah radio cassate. Belajar menyanyi dan inilah lagu yang pertama saya belajar di waktu itu dari guru Muzik. Senikata lagu maseh saya ingati sehingga kini dan suka mendengarkan kembali lagu tersebut. "Seorang Pelaut". Saya melekat di sekolah gara-gara sukakan lagu ini. Hari-hari saya menunggu waktu kelas muzik kerana tidak paham bilakah jadual waktu yang ditetapkan untuk mata pelajaran tersebut.

Apa yang hendak saya kaitkan dalam tulisan saya kali ini ialah cara pengajaran guru di zaman saya bersekolah. Saya rasa bukan saya sahaja tidak suka kesekolah malah ada budak-budak lain yang sebegitu, kadangkala terus cuba meninggalkan bangku sekolah jika ibubapa tidak menyokong dan mengambil berat sementara guru pula tidak kreatif memujuk jiwa kecil seorang anak.

Mengedari sekolah bukan tempat yang popular bagi kanak-kanak dengan usahanya menjadikan sekolah tempat belajar sambil berhibur menarik perhatian saya. Jiwa kanak-kanak sememangnya amat lembut, orang dewasa seperti kita selalu merasakan kita lebih hebat. Kita harus membentuk mereka dengan cara kita, kita terlupa jiwa untuk bersantai mereka perlu untuk pembangunan diri. Pokok-pokok besar untuk berteduh dan mengerakkan idea sudah habis ditebang, kawasan sekolah hanya berdiri bangunan batu yang gah dan panas. Anak-anak tidak ada ruang untuk menghidu udara segar dan merasakan angin sepoi daripada kawasan lapang yang teduh. {Teringat kepada pohon bunga Seroja di padang Sekolah Agama Pt. Jamil Muar yang sebelum ini saya lihat tempat kanak-kanak bertumpu dan berlari-lari riang....tidak pasti pokok ini maseh hidup lagi atau tidak....cukup tua usia pokok bunga seroja itu ).

Idea berkarya di bawah pohon rendang ini juga pernah saya rasakan semasa menjadi pelajar di Sekolah Menengah Raja Muda. Seorang guru bernama Abdul Rahman Yanti mempunyai sentuhan yang tersendiri kepada pelajar2nya. Guru seni telah menjadikan bawah lindungan pohon untuk tempat berkarya. Semasa beliau bertugas telah melahirkan banyak artis yang pandai melukis di kalangan pelajar di sekolah tersebut dan ketika itu saya juga salah seorang daripadanya hanya di tingkatan satu sudah menunjukkan bakat yang luar biasa.

Sewaktu saya menyambung pelajaran ke Maktab Adabi Muar saya terpegun dengan cara seorang guru wanita berbangsa Cina, nama beliau saya lupa, cuba menarik pelajar dengan mencintai bahasa english. Beliau sangat bersemangat memulakan kelas dengan sebuah lagu " 100 miles ". Saya sedang mencari lagu ini untuk di dengarkan kembali kerana lupa akan senikata lagunya, bagaimana pun irama lagu masih saya ingati. Beliau dapat menarik pelajar-pelajar mendekati pelajaran dengan hati dan tidak main-main. "My dear girls and boys your journey still far from home ". Kata-kata motivasi yang sentiasa di bibirnya.

No comments:

Post a Comment