Monday, November 8, 2010

Gunung Merapi dan isi hatinya..........








Terusik hati saya mengenangkan saudara mara yang berada di kaki Gunung Merapi. Barangkali ada di antaranya mengalir darah dari asal usul keturunan saya di bumi Jawa itu yang tewas dan bersemadi kerana bencana Gunung Merapi.

Kami telah putus hubongan sama sekali tidak mengenali sama sendiri kerana terpisah oleh Lautan dan selat. Di katakan Almarhum datuk saya Noja Ibrahim berasal dari gulongan Keraton dari Jogjakarta. Terasa amat terkilan kerana sehingga kini kami maseh mencari-cari kemungkinan dapat menemukan anak cucu dan saudara mara yang sedarah dan sedaging dengan nya kerana kisah kehidupan itu dirahsiakan di sebabkan penjajah dan perang saudara. Atuk Noja Ibrahim itu telah dibawa lari dari Jawa ke Tanah Melayu oleh sepupu beliau Hj. Palil dan Hj, Moksin sewaktu berusia 10 tahun didorong oleh kerencaman hidup di bumi Jawa. Beliau meninggalkan ibunya yang telah berkahwin lain selepas kematian bapa sendiri.Siapa adik beradiknya yang lain sehingga kini tidak dapat dikesan. Di Indonesia namanya Sukiman. Sehingga kini kami sedang mengesan saudara sedarah dan sedaging Atuk Noja Ibrahim.


Turut terharu dan seperti merasakan memang ada saudara mara yang mungkin mengalami bala bencana. Al Fatiah untuk hamba Allah termasuk saudara mara saya di sana, yang telah pergi menyahut seruannya. Harap-harap debu ganas itu tidak melebar sehingga ke Kebumen kerana ada di sana saudara mara saya yang masih hidup ,bertani di situ serta hidup sebagai orang biasa dan baru sahaja di temui (Anak Saudara Sepupu Almarhum Atuk Noja Ibrahim ).

Berikut Gambar kenangan:
Pertemuan keluarga sempena Hariraya Aidil Adha 2009 di Kebumen Indonesia.

























Al Fatiah buat warga Indonesia yang telah pulang dan takziah untuk warga Indonesia yang kehilangan sanak saudara. Semoga segala kepahitan yang di tempuhi dapat di hadapi dengan tabah dan reda.


No comments:

Post a Comment