Saturday, November 13, 2010

Ya Rabbana...........Monolog diri..



Jika kematian menjemput saya blog ini adalah bukti kasih sayang yang saya tinggalkan untuk anak-anak dan insan-insan kesayangan saya. Menjenguk kehidupan yang ada apakah saya akan pulang lebih awal seperti mana abang-abang sepupu yang lain. Saat ini saya mengimbau betapa cepatnya datangnya sebuah kematian. Kita tak sempat bersalam-salam untuk mengucapkan selamat tinggal..kita tidak sempat meminta maaf untuk kali yang terakhir..kita tak sempat berpesan-pesan dan memberi amanat terakhir...kita juga tak sempat bersedekah untuk kali terakhir.

Pahala kita cuma di ujong kuku. Kita kejar tetapi kematian semakin hampir sedang pahala dan amalan yang dikejar untuk kita melakukannya berada di graf paling bawah.
sesekali merasa amat takut akan kematian kerana memikirkan dosa yang dilakukan dan sesekali pula berdoa agar biarlah diri diambil terlebih dahulu kerana tidak sanggup ditinggalkan oleh orang yang kita sayangi.

Apa pun yang pasti saya tidak sanggup bersendiri. Saya mesti hampir dengan dia. saya akan bercerita-cerita dan berkata serta berdoa kepadanya dan tidak mahu kehilangan dia. Dari kecil sehingga dewasa saya hanya melakukan segalanya kerana dia. Jika saya resah saya kembali kepada dia...jika saya gembira saya bersyukur kepada dia. Mudah-mudahan dia memberikan hidup yang setenang-tenangnya meski menemui kudrat yang paling berat untuk dihadapi.

Ya Rabbana......Pimpinlah hamba mu ini ke jalan yang engkau senangi.

No comments:

Post a Comment